Yogaklasser

Bli kjent med våre yogaklasser!

Stressreduserende yoga

Tidspunkt: Fredager 11.30 – 12.30
Instruktør: Cathrine

En klasse for deg som ønsker ro i sinnet og en avspent kropp. Vi bruker aktivt pust, oppmerksomt nærvær og meditasjon for å roe ned nervesystemet og skape balanse i kroppen. Bevegelsene vi gjør er rolige og myke, og foregår hovedsakelig sittende eller liggende. Vi øker bevegeligheten, mykgjør leddene og puster oss dypt inn i stillingene. Mange av øvelsene er fra MediYoga, med innspill fra Yin-Yoga.

Vinyasa yoga

Tidspunkt: Torsdager i partallsuker 19.00 – 20.15
Instruktør: Tone

Vinyasa yoga gir deg en blanding av aktivitet og hvile, yang og yin.

Dette er en dynamisk yoga klasse hvor vi begynner rolig og legger på litt og litt. Det er en relativt tung klasse hvor vi hele tiden jobber i en jevn flyt.

På slutten av timen vil det bli en lang avslapning som varer oppimot 25 minutter. Dette gir dere god tid til å lande. Jeg gir en intuitiv guidet meditasjon iløpet av avslapningen. Jeg spiller også på syngeboller min som er en tibetansk syngeboller laget av 7 ulike metaller. Disse 7 metallene går inn og jobber med de 7 energifeltene vi har i kroppen vår og balanserer dem.

Nybegynner yoga (Hatha)

Tidspunkt: Onsdager kl. 17.30 – 18.30
Instruktør: Silje

Dette er en klasse for deg som er ny til yoga, eller som ønsker en oppfriskning eller jobbe fra bunnen av i de ulike yogaøvelsene. Denne yogatimen tar for seg en klassisk yogaoppbygging med oppvarming, stående og balanserende øvelser, sittende og liggende øvelser, pusteøvelser og avspenning. Du får møte, og bli bedre kjent med, blant annet solhilsen og krigerne, treet og anuloma viloma.

Vi går grundig igjennom de vanligste pusteteknikkene og asanas (de fysiske yogaøvelsene).

Timen vil strekke, styrke, balansere og fokusere deg, og gi deg litt mer kjennskap til yoga og dens effekter på nettopp deg.

 

Aerial yoga

Tidspunkt: Onsdager 18.50 – 19.50 & torsdager oddetallsuker 17.30 – 18.45

Instruktør: Silje onsdager & Maren torsdager

Denne yogaklassen tar inn et fantastisk verktøy kalt en hammock eller yogaslynge. Disse slyngene lar kroppen få kjenne på vektløshet, noe som tar avspenningen til et nytt nivå for de fleste. Å la kroppen få gi seg hen til noe som svever gjør at den slipper enda litt ekstra i spenninger da den opplever å ikke trenge holde seg selv oppe slik den er vant med.

I disse timene vil mye fra vanlige yogaklasser dukke opp, men denne gang gjør vi det i eller ved slyngen slik at den kan støtte og utfordre oss.

Du får testet balanse og styrke, du får strukket i mer avslappet tilstand og oppleve å kunne komme dypere inn i asanas enn du gjør uten slyngen. Vi skal le, vi skal sveve, vi skal lande, vi skal hvile.

 

Stressreduserende/restorative yoga

Tidspunkt: Onsdager 20.10 – 21.10 & torsdager oddetallsuker 19.15 – 20.30
Instruktør: Silje onsdager & Maren torsdager

Timer for deg som kjenner at nervesystemet står litt i spenn, og at litt hjelp for å lande på madrassen om kvelden hadde vært kjærkomment.

Timene inneholder elementer fra ulike rolige yogaformer, alle med fokus på beroligende og stressreduserende bevegelser og asanas.
Timene er satt sammen av rolige bevegelser og lange hold. Vi bruker puter og blokker, øyeputer, yogabelter og tepper for å bygge oss opp slik at kroppen kan gi mest mulig slipp fra hverdagens ansvar og oppgaver. En pustepause midt i uka.

Hatha yoga

Tidspunkt:
Tirsdager 17.30 – 18.30
Instruktør: Silje/Tone

I denne timen møter du et klassisk yogaoppsett med oppvarming, stående og balanserende asanas, sittende og liggende asanas, pusteøvelser og avspenning.

Vi jobber med konsentrasjon og fokus, styrke og balanse, bevegelighet og avspenning. Et kinderegg rett og slett!

 

Qi gong / Tai Chi

Tidspunkt: Mandager kl. 18.00 – 20.00.
Instruktør: Anne

Vi har først circa en time med Chi Gong, der vi på en skånsom måte stimulerer alle ledd i kroppen – fra isse til fot. Deretter «tapper» vi, det vil si, at vi banker på energipunkter og energibaner i kroppen for å stimulere disse.
Den siste delen av treningen bruker vi på Tai Chi-rekka vår.

Vi legger stor vekt på tilstedeværelse og pust, og de fleste opplever det som at de får energi av treningen. For noen kan det være uvant i starten fordi det går så sakte og fordi vi gjør de samme øvelsene hver gang. Dette gjør vi imidlertid for at vi skal lytte til kroppen i stedet for å bruke hjernen. Dermed blir vi mer til stede i øyeblikket. Vi har deltakere mellom 40 og 89 år, og det er ingen konkurranse om hvem som klarer mest. Det handler om å lytte til sin egen kropp og utføre øvelsene ut fra egne grenser. Det skal ikke gjøre vondt.

Hvis du ikke har vært med i gruppa før, kan du ta kontakt med meg, slik at vi i disse Covid-tider ikke blir altfor mange i lokalet.

BOOKING:

Kontakt Anne for å bli med på denne klassen.
Telefon: +47 466 89 876